Soms kunnen pc's het bloed onder onze nagels vandaan halen. Toch valt er in veel gevallen wat aan te doen!
- Veel bedrijven bellen een ICT-er als er zich problemen voordoen. Eigenlijk zou u al moeten bellen als problemen zich nog niet hebben voorgedaan! TIP: Uw netwerk heeft onderhoud nodig net als een auto of CV ketel. Dit geeft veel rust en voorkomt overhaaste beslissingen.
- De aanschaf van nieuwe apparatuur of software is vaak een flinke investering. Doorgaans worden frustraties en efficiëntie niet meegenomen in de berekening. Een trage pc, netwerk of server zorgt er immers voor dat uw medewerker(s) wellicht veel moet(en) wachten, zich ergeren of gewoonweg niet voldoende productief zijn. TIP: Zorg er voor dat uw medewerkers geen onnodige vertraging oplopen door uw ICT inrichting.
- Printen en overtypen wordt nog te vaak gedaan. Dit kost papier, inkt, printers, het milieu en ook tijd! We doen veel moeite om alles in de computer te krijgen, dan is het toch niet nodig om het daarna weer uit te printen? Is uw facturatiesysteem niet gekoppeld aan uw boekhouding? Dan wordt het tijd om daar mee aan de slag te gaan, omdat u nu waarschijnlijk ook de verkoopfacturen aan het overtypen bent. TIP: Inventariseer eens wat er bij uw bedrijf onnodig wordt geprint of wordt overgetypt.
- Stuur uw medewerkers op typcursus als ze nog niet 'blind' kunnen typen. We zien het vaak. Medewerkers typen elke email met 2 vingers. Dat kan sneller!! ;-). De investering is vaak minimaal en zowel de medewerker als uw bedrijf heeft hier veel plezier van. TIP: Vlot typen levert meer typeplezier op! Gegarandeerd!
- Uw back-up is van levensbelang voor uw bedrijf. De meeste bedrijven zijn daar wel van doordrongen. Echter zit er veel verschil in een back-up en een back-up. TIP: Stelt u zich eens 2 vragen: Hoe lang denkt u met uw huidige back-up oplossing/inrichting uit de lucht te zijn bij calamiteiten? En hoe lang wilt u maximaal uit de lucht zijn bij calamiteiten?
- Inventariseer eens bij uw collega's en medewerkers hoe zij de huidige ICT omgeving ervaren. Vaak zien zij ook mogelijkheden tot verbetering. TIP: ICT is een belangrijk bedrijfsproces. Behandel het ook als zodanig.